Przekładnie planetarne, napęd obrotu maszyn, wciągarek - do 1.100.000 Nm

Przekładnia planetarna to urządzenie wykorzystywane w napędach obrotu maszyn i wciągarek, wysoce odporne na przeciążenia i pracę udarową.

Różnica pomiędzy przekładnią planetarną a walcową to przede wszystkim: gabaryty w stosunku do przenoszonych momentów obrotowych. Dodatkowym i zarazem bardzo istotnym czynnikiem jest również wspomniana wcześniej odporność na przeciążenia i pracę udarową. Przekładnie planetarne występują również jako przekładnie obiegowe. Dzięki dużej wytrzymałości i optymalnej masie są to urządzenia wykorzystywane w szeroko rozumianym przemyśle.

Przekładnia obiegowa - seria 300  - Przekładnia planetarna - budowa i zasada działania

Specyfikacja przekładni planetarnej

Moc mechaniczna na wejściu
do 450 kW

Moment obrotowy na wyjściu
1000 - 1100.000 Nm

Zakres przełożeń
3,4 - 5000

Wersje i mocowanie przekładni
Liniowa lub kątowa mocowane na łapach, na kołnierzu lub na wale z wykorzystaniem ramienia reakcyjnego

Konfiguracja wyjścia

  • wał zdawczy pełny z wpustem

  • wał zdawczy pełny z wielowypustem wg DIN 5482

  • wał zdawczy drążony gładki z pierścieniem zaciskowym

  • wał zdawczy drążony z wielowypustem wg DIN 5482

Konfiguracja wejścia

  • przyłącze kołnierzowe dla silników elektrycznych IEC

  • przyłącze kołnierzowe dla silników hydraulicznych

  • wał wejściowy pełny z wpustem

Przekładnie mogą współpracować z silnikami elektrycznymi dowolnego producenta wyposażonymi
w kołnierz IEC lub silnikami hydraulicznymi z kołnierzami SAE i innymi.


Typ Moment [Nm]
300 1.000
301 1.750
303 2.500
304 3.600
305 5.000
306 8.500
307 12.500
309 18.000
310 25.000
311 40.000
313 55.000
314 80.000
315 100.000
316 135.000
317 170.000
318 250.000
319 350.000
321 500.000
323 800.000
325 1.100.000

Przekładnie planetarne  

Przekładnie planetarne w napędach obrotu



Przekładnia planetarna to urządzenie pracujące w napędzie obrotu maszyny, takiej jak np. koparka. Wykorzystywana jest również w elektrowniach wiatrowych, dźwigach i wielu innych maszynach, którym dostarcza udarowego obciążenia. Wykorzystywana jest wszędzie tam gdzie zachodzi potrzeba uzyskania niewielkich obrotów na wyjściu, pamiętając o kompaktowych wymiarach urządzenia. Przekładnie planetarne cechuje możliwość rozłożenia momentu przenoszonego na kilka równoległych przekładni, zgodnie z ilością instalowanych satelitów. Wykorzystując kilka stopni przekładni planetarnych (duże maszyny), mamy możliwość wykorzystania ich do pracy jako jeden zespół, znacząco zwiększając poziom przełożenia nawet kilkaset razy.



Kluczową rolę w przekładniach planetarnych odgrywa środek smarny. Trzeba dbać, aby w korpusie urządzenia zawsze znajdywała się jego odpowiednia ilość, sugerowana zawsze przez producenta. Zapewni to bezawaryjne i dokładne działanie urządzenia przez długie lata. Stan smarowania można sprawdzić za pomocą specjalnego wskaźnika z pręta, lub wizjera umieszczonego w korpusie.



Małe rozmiary przekładni planetarnych oznaczają, iż urządzenia posiadają łożyska o małych rozmiarach. Muszą być zatem trwałe i niezawodne. Standardowo, w tego typu urządzeniach stosuje się łożyska stożkowe, dzięki którym przenoszone są obciążenia wzdłużne i poprzeczne w tym samym momencie, lub tylko wzdłużnie. Umożliwiają one oddzielne zamontowanie bieżni na wale oraz oprawie.



Przekładnie planetarne mają za zadanie przenosić obciążenia wzdłużne, w związku z czym, bardzo rzadko stosuje się w nich łożyska walcowe. Na rynku pojawiać się zaczęły łożyska toroidalne, lecz w onkretnych modelach przekładni wyłącznie. Są to łożyska jednorzędowe z podłużnymi i lekko wypukłymi w przekroju elementami tocznymi. Obie powierzchnie bieżni są wklęsłe i symetryczne względem osi. Kształt elementów tocznych zapewnia ustawianie w ten sam sposób, a także równomierne obciążenie całej powierzchni roboczej. Łożysko toroidalne poza przenoszeniem obciążeń poprzecznych daje możliwość kompensacji zarówno kątowo jak i w kierunku osiowym zachowując w każdej sytuacji możliwość przenoszenia założonych obciążeń. Łożyska toroidalne nie przenoszą obciążeń wzdłużnych, ale jednocześnie łączą zalety łożysk baryłkowych (wahliwość węzła) i walcowych (przejmowanie znacznych sił poprzecznych przy niewielkich wymiarach) z zachowaniem małych oporów tarcia. Występują również w wersji z małym przekrojem poprzecznym, podobnym do łożysk igiełkowych. Wówczas rozmiar węzła łożyskowego może wpłynąć korzystnie na trwałość i wytrzymałość.



Przekładnie planetarne to urządzenia o małych wymiarach i dużych możliwościach. Może w znaczny sposób przenosić moment, pracować jako motoreduktor. Doprowadzenie mocy do koła słonecznego wraz z zahamowaniem koła zewnętrznego powoduje dwukrotny wzrost momentu przy dwa razy mniejszej prędkości obrotowej. Taki sam efekt można uzyskać napędzając koło zewnętrzne, mając jednocześnie zablokowane koło słoneczne. Napędzone jarzmo przy zahamowanym kole słonecznym podwójnie multiplikuje prędkość obrotową i dwukrotnie zmniejsza moment na wyjściu. Ten sam efekt można również zaobserwować przy blokadzie koła zewnętrznego.Przeniesienie mocy może odbyć się także przy zablokowanym jarzmie, należy pamiętać jednak iz wówczas przekładnia nie pracuje jako obiegowa. W napędzie obrotu, korpus występuje w wersji kołnierzowej.

Przekładnia planetarna dla wciągarek przemysłowych

Przekładnie planetarne działają na takiej zasadzie, że jedna z osi wiruje wokół innych osi. W przemyśle stoczniowym stosuje się wiele rozwiązań w ich oparciu, jednak warto zaznaczyć elementy które za każdym razem powtarzają się i są kluczowe:

- koło słoneczne umieszczone centralnie w osi symetrii przekładni,

- zestaw satelitów (w liczbie kilku - zwykle od dwóch do czterech) rozłożonych równomiernie i zazębiających się z kołem słonecznym oraz jednocześnie

- z trzecim elementem czyli kołem zewnętrznym, które tak naprawdę jest kołem zębatym o zazębieniu wewnętrznym o średnicy podziałowej równej sumie średnic koła słonecznego i dwóch średnic satelity.

Równomierne rozłożenie satelitów nie jest przypadkiem, a wynikiem odpowiedniego połączenia z jarzmem, będącym utrzymaniem dla satelity w aktualnym położeniu. Dodatkowo spełnia ono funkcję łożyskowania. Osie satelit mają za zadanie obiegać wokół osi koła słonecznego, na torze kołowym. Ten proces przyczynił się do powstania nowej nazwy: przekładnia obiegowa. Środek toru osi satelitów jest identyczny jak oś koła słonecznego. Dzięki temu, przekładnia oferuje aż trzy wejścia, dwa mocy i jedno na wyjście. 

Rozkładanie mocy na kilka satelitów, tj. kilka przekładni zębatych, wielopunktowe przenoszenie mocy, spowoduje zmniejszenie wymiaru całego podzespołu. Poza tym można uzyskać znaczne przełożenie przekładni przy niewielkich gabarytach. Symetryczne rozłożenie satelitów i przenoszenie mocy przez kilka par zębów wywołuje mniejsze siły w łożyskach wałów, na których koła zębate są osadzone. Mniejsze obciążenie łożysk to automatycznie mniejsze obciążenie korpusu, który może być mniej masywny.

Przy pracy z dużą ilością kół zębatych, przekładnia planetarna ulega większym stratom tarcia, a to powoduje zmniejszenie sprawności - nawet w granicy 97%.

Jak już to zostało opisane, ten typ przekładni przy dużych przełożeniach (w przypadku przekładni wielostopniowych) osiąga znaczne momenty wyjściowe przez co istnieje konieczność odebrania dużego momentu reakcyjnego. I dlatego w niektórych zastosowaniach stosuje się ramię reakcyjne zamocowane na kołnierzu wokół wałka wyjściowego, a drugi jego koniec mocuje się do punktu oporowego w odpowiedniej odległości od osi przekładni i w ten sposób ramię reakcyjne odbiera cały moment reakcyjny.

Wymienione powyżej cechy czyli korzystny stosunek masy przekładni do mocy przenoszonej oraz bardzo duże przełożenia umożliwia jej stosowanie w wielu aplikacjach przemysłowych na przykład we wciągarkach, gdzie potrzebny jest duży moment wyjściowy. W tego typu zastosowaniach przekładnię napędza silnik elektryczny lub hydrauliczny i często taki zespół pracuje jako motoreduktor. Jako dodatkowy komponent w takim zespole może pracować wielotarczowy hamulec, który zostaje zwolniony poprzez ciśnienie oleju hydraulicznego dopływającego do jednostki napędowej.


Europejskie Centrum Innowacyjne
Właściciel: Kamil Pyclik

Ulica: Kilińskiego 2
Kod pocztowy: 46-200 Kluczbork
Województwo: Opolskie
NIP: 751 166 31 65
REGON: 160286736
Telefon:
(+48) 77 418 39 85

FAX: (+48) 77 418 76 97
E-Mail: eci@eci.com.pl

Mapa dojazdu (by Google)

Dodaj opinię o naszej firmie

Europejskie Centrum Innowacyjne | 2017